Rekenen

Rekenen met formules in Excel

Wanneer je in Microsoft Excel iets wil uitrekenen, maak je gebruik van een formule. Zo een formule kan eenvoudig tot zeer complex opgebouwd zijn. Hoe zo een formule wordt opgebouwd bekijken we hier.

IN DIT HOOFDSTUK LEER JE:

  • Een formule opstellen en efficiënt invoeren.
  • Een formule kopiëren met behulp van de vulgreep (Relatieve adressering).
  • Percentages berekenen met behulp van het procentteken.

Een formule opstellen in Excel

Wanneer je een formule wil opstellen, doorloop je steeds dezelfde stappen:

  1. Klik één maal op de cel waar je een resultaat wil tonen. In deze cel typen we zo meteen de formule.
  2. Typ het gelijkheidsteken (=), Excel weet nu dat er een formule komt die het programma gaat moeten uitrekenen.
  3. Duid een cel aan waarin de waarde staat waarmee je wil rekenen. Hierdoor verschijnt het celadres in de formule, bv. =A3. Je kan het celadres ook typen i.p.v. te selecteren.
  4. Kies de juiste wiskundige operatoren voor je formule:
  1. Selecteer opnieuw een cel waarvan je de waarde wil gebruiken om te rekenen. Nu heb je bv. =A3+B3
  2. Duw op enter en je formule zal plaatsmaken voor het resultaat. Niet tevreden? Dubbelklik op de cel zodat je de formule kan wijzigen.

Voorbeelden

De vulgreep

Ook formules kunnen met de vulgreep doorgevoerd worden. Dit zal je heel wat typewerk besparen. De formules, meer bepaald de celadressen, zullen zich automatisch aanpassen afhankelijk van hoe de vulgreep uitgevoerd wordt.

Voorbeeld

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin